söndag 18 januari 2009

Mårbacka


Bilat runt på småvägar i värmland idag, finns ju så mycket vackra hus och gårdar runt i kring här, glad att man bor i en sådan vacker kulturbyggd. Här i värmland finns ju en del att se om man är nyfiken på historiska miljöer, bla Von Echstedska min absoluta favorit härom kring =)
Sen kommer ju Mårbacka absolut sevärd pärla häromkring , bäst på sommaren så klart med äppel, örta gården. Samt en kaffe skall man ju hinna med då man ändå passerar. Stannade idag till och tittade mig omkring då jag passerade , helt tyst och ödsligt men ändå så fantastiskt vackert. Huvudbyggnaden ståtar så majestätiskt upp mitt ute på denna vackra landsbyggd, sticker verkligen ut bland alla värmlands gårdarna. Den där Selma visste nog hur man skulle imponera på bygden och visa vart skåpet skulle stå. Både Selma och Mårbacka har ju sin plats i vår svenska historia, lika aktuell då som nu =)

2 kommentarer:

  1. Hej min vän! Tack för din fina kommentar - den värmde gott den :-)
    Mårbacka är väl bara för vackert. Selma Lagerlöf är ju en av mina favoriter. Drömmer om att bli författare som hon.....
    Du, jag har något till dig på min blogg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Så du har varit i mina hemtrakter ser jag. När jag var i tonåren jobbade jag på Mårbacka en sommar, det var en upplevelse. Som du säger så är det ett ståtligt hus.

    Hittade hit till din blogg från en annan sida, alltid lika roligt att hitta till värmländska bloggare :) Nu ska jag kika vidare på din blogg. Ha det gött!

    SvaraRadera